Výběr pneumatik není jednoduchou záležitostí. Pamatujte, že pneumatiky jsou jediným spojením vozidla s vozovkou, a tato styčná plocha má rozměr o velikosti lidské dlaně.
Než začnete vybírat pneumatiky, měli byste se zamyslet nad několika otázkami:

  • kdy budu jezdit
  • kde budu jezdit
  • kolik prostředků můžu investovat

Při výběru pneumatik vycházejte z údajů uvedených ve velkém TP a podle rozměru disků, na které budete pneumatiky obouvat.

Rozměry pneumatik – šířka, profil, průměr

Co znamenají tyto tři základní parametry, podle kterých se musíme řídit?
Šířka je uváděna v milimetrech, profil je výška bočnice pneumatiky a průměr ráfku je uváděn v palcích.
Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“ a tento rozměr máte uveden v TP.
Číslo 205 udává šířku pneumatiky a tato hodnota je uvedena v milimetrech.
Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o percentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky, tedy o hodnotu 55 % ze 205 mm což je asi 113 mm.
Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 2,54cm). Na jedné nápravě by vždy měly být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce atd.

Nosnostní index

Nosnostní, nebo také hmotnostní index udává, jaké maximální zatížení může jedna pneumatika unést.
Bývá udáván za rozměrem, např. ve tvaru „195/65 R15 95H“. Hodnota v indexu 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Hodnota indexu Ni je uvedena v TP, není možné použít nížší hmotnostní index, vyšší je možné použít, takto zesílená pneumatika bude mít tužší bočnici.

Rychlostní index

Rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna.
U zimních pneumatik může být RI nižší, než jaký je uveden v TP. Upozornění na tuto nižší maximální rychlost by mělo být umístěno uvnitř vozidla v zorném úhlu řidiče. Řidič by z bezpečnostních důvodů neměl překročit rychlost uvedenou na pneumatice.

Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů, a to symetrický, asymetrický a směrový.
Symetrický – symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický – vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový – každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení.
Dále se můžeme setkat např. s typem asymetrická směrová, která se používá na supersporty.

Hloubka dezénu

Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik.
Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1 ,6 mm. Pokud se začnou sjíždět i tyto, je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. U zimních pneumatik, kde je povolena minimální hloubka dezénu 4mm.
Při provozu na více ojetých pneumatikách vzorek nedokáže spolehlivě odvádět vodu a zvyšuje se pravděpodobnost smyku či aquaplaningu.