2004

Historie hustopečské soutěže se začala psát v Brně – při akci Rallyeshow Modřice – Hustopeče 2004, která byla volným podnikem a jakousi pořadatelskou zkouškou možností rychlostních zkoušek mezi jihomoravskými vinicemi.A tedy „nultým“ ročníkem.

Soutěž vyhrál pavel Valoušek před Davidem Komárkem,když vítězové jeli s vozem Toyota Corolla WRC a ze sedmi RZ o délce 60 km vyhráli rovných šest, zatímco jednou byl nejrychlejší druhý v cíli, David Komárek s áčkovým Mitsubishi Lancerem. Ten rovněž jel v pohodě a do odpoledního cíle v Hustopečích, kde vzniklo zcela nové centrum soutěže, dojel se ztrátou 1:18 minuty.

Celkem překvapením bylo, že na úvodních dvou rychlostních zkouškách si třetí příčku za Valouškem a Komárkem s minimálním odstupem na Komárka držel ostravský jezdec Lumír Firla, do té doby jen okruhový závodník. Hned při své soutěžácké premiéře usedl do vozu nejvyšší kategorie WRC, i když staršího modelu EVO II brněnského týmu SEAT Sport Czech Republic, v němž dělal šéfmechanika.

V polovině třetího měřeného úseku však Firla kvůli špatnému rozpisu vyletěl do příkopu, z něhož nebylo možné bez techniky vyjet. Vůz sice nebyl poškozen, ale auto se posádce nepodařilo vyprostit. Z téměř šedesáti přihlášených posádek nakonec odstartovalo padesát a z nich dokončilo soutěž 39.

2005
Agrotec rally 2005 se konala jako volný podnik, který ovšem neskrýval svoje ambice na postup mezi devět vyvolených podniků MČR ve sprintrally. Trať rally byla podobná variantě z roku 2004, přičemž charakteristickým znakem vložek zůstala jízda po úzkých, ale poměrně rychlých cestičkách ve vinicích. Na startu objevilo jen 27 posádek, ale z pořadatelského hlediska tak bylo „méně problémů“.

Roman Odložilík ( tentokrát se zkušeným spolujezdcem Miroslavem Fantou) na voze Renault Clio S1600 se nakonec radoval z vítězství, když byl nejrychlejší na všech šesti měřených testech a druhému v cíli, Janu Jelínkovi na Mitsubishi Lancer EVO VI, nadělil více než půl minuty. Třetí skončil Petr Trnovec, netradičně se svým Lancerem startující ve třídě A8.

Hlavní cenou pro vítěze pak byla 25 procentní sleva na nákup nového nákladního automobilu značky IVECO. Vítěz si mohl vybrat kterýkoliv vůz z široké nabídky hustopečské firmy IVECO Moravia, která byla zároveň sponzorem akce. Roman Odložilík, který absolutně vyhrál s Renaultem Clio S 1600, nabídky využil a objednal a zakoupil si vůz IVECO Euro Cargo 75 E18, který používá jako servisní vozidlo, dodané v typicky týmových barvách. Rozdíl mezi obvyklou prodejní a kupní cenou v tomto případě činil rovných 230 000 Kč, což byla zároveň hodnota jeho výhry.

2006
V roce 2006 hustopečská soutěž po úspěšné premiéře postoupila do českého šampionátu a byla druhým podnikem jednodenních sprintrally a to s názvem AGROTEC WÜRTH rally. Ještě měsíc před startem byla značná část trati stále ještě pod sněhem, ale při vlastní soutěži již se jelo bez ledu a sněhu a bez komplikací, které s tím bývají spojeny.

Náročnost rally potvrdil i celkový vítěz – Josef Semerád, který se právě zde představil premiérově a s premiérou nového vozu a v cíli byl plně spokojen. Zopakoval své vítězství ze zasněžených Okříšek a dostal se tak do čela průběžné klasifikace s plným počtem 60 bodů. „Nový vůz fungoval dokonale. Náročná trať mi vyhovovala, i když to hlavně ráno strašně klouzalo. V Hustopečích jsem startoval poprvé, takže tratě nemohu srovnávat s minulými ročníky, ale bylo to opravdu velmi náročné,“ řekl v cíli Josef Semerád. Na druhém místě skončili se ztrátou necelé minuty Vladimír Barvík s Petrou Minářovou rovněž na voze Mitsubishi Lancer a třetí pak dojeli Martin Kožmín s Miloslavem Talaváňou, o rok dříve vítězové Poháru ČMPR.

Za zmínku stojí také fakt, že servisní zóna byla přemístěna do rozsáhlého areálu v nedalekém Zaječí, kde nebyly žádné prostorové problémy. Na trati soutěže převažoval z 91 procent asfalt různých druhů, téměř 8 a půl procenta se jelo na šotolině, která z našich soutěží již spíše mizí, a navíc nechyběly ani kostky a panely. Trať vůbec byla mnoha jezdci označována za velmi těžkou! Ze 79 posádek na startu nakonec dojelo do cíle 48.

„Potěšitelné je, že závodníci byli spokojeni a na rampě jsem slyšel často: „těžké, náročné, ale to na rally patří, tak jako se jezdilo dříve, moc dobrý zážitek, přijedeme za rok znovu, dobrá organizace a zázemí, skvělá servisní zona,“ atd. Takže doufám, že bylo vše v pohodě, sporťáci taky nic nenamítali a tvářili se spokojeně. Vzhůru na AGROTEC rally 2007,“ radoval se po skončení soutěže Martin Rada, šéf pořadatelů.

Do druhého ročníku soutěže odstartovalo 79 vozů. Bylo to tedy zhruba třikrát tolik, než při kandidátském podniku na závod mistrovství republiky na podzim roku 2005. Jelo se na celkem třech úsecích v těsném okolí Hustopeč o takzvané Bílé sobotě. Krásné jarní počasí (i slušná jezdecká účast) přilákalo poměrně dost fanoušků, včetně mnoha „domácích“ diváků z přilehlých obcí.

Celková délka trati byla 75,56 Km RZ a trať byla velmi kompaktní, ale také náročná. Na startu se objevila řada posádek české jezdecké špičky, ale mnozí z favoritů nakonec bohužel příliš daleko nedojeli. Z elitní desítky startovního pole pro technické problémy poměrně brzy postupně vypadli Miroslav Jandík, Pavel Červenka, či Zdeněk Vlček, kteří skončili hned v úvodu po první RZ. Po páté erzetě se k odpadlíkům kvůli přehřívání motoru přidal také Karel Trojan, který do té doby držel skvělou druhou příčku. Po něm předčasně odstoupil také Petr Poulík a v závěru se chybě nevyhnul ani zkušený Josef Peták, startující s Renaultem Clio S 1600, jemuž „skočila do cesty dřevěná srnka“ ( pařez) a urazila mu kolo…“. Zkušený Peták tak velmi usnadnil cestu za prvenstvím ve třídě super 1600 obhájci celkového prvenství z roku 2005 Romanu Odložilíkovi se Suzuki Ignis S 1600, který ale tentokrát v silné konkurenci dosáhl „pouze“ na páté místo absolutně.

2007
Třetí ročník hustopečské soutěže se jel na značně pozměněných tratích, které sice opět nabídly některé dosti rychlé i naopak rozbité úseky, ale celkově soutěž jezdci i diváci hodnotily velmi kladně. Novinkou bylo zařazení soutěže do nového, tzv. prostředního šampionátu MČR. Do akce se naštěstí nemuseli dostat ani připravení potápěči a žádný z řady výletů mimo trať neskončil větším problémem. Celkem pak cílovou rampu nevidělo rovných dvacet posádek z osmi desítek na startu. Z toho dvě posádky šly přes střechu, jinak se jednalo spíše o menší havárie a velmi častou příčinou předčasného odstoupení bylo ulomené kolo.

Akci přálo i počasí a tak se závodilo na zcela suchých tratích. Ve druhém podniku mistrovství republiky v rallye si nakonec vedl nejlépe Leoš Flídr s vozem Škoda Octavia WRC, který zaváhal jedině hned v první páteční noční erzetě, tedy v úvodní zkoušce celé soutěže. Všech zbývajících devět měřených úseků již vyhrál a na cílovou rampu nakonec přijel se slušným náskokem 2:31 min. Situaci mu ale trochu ulehčila porucha na speciálu Karla Trněného, který jel také s Octavií WRC.

Absolutně druhý skončil při svém premiérovém startu mezi jihomoravskými vinicemi světovými starty ostřílený Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia Kit Car. Bojoval především s Vladimírem Barvíkem a jeho tehdy novou EVO devítkou a nakonec jej porazil pouze minimálním rozdílem – o desetinu sekundy. V osmé RZ Kopeckému vypověděl službu posilovač řízení a v ostrých zatáčkách mu musel pomáhat s otáčením volantu dokonce i spolujezdec Filip Schovánek. Pak se ale v servisu problém podařilo odstranit a v posledních dvou rychlostních zkouškách posádka předvedla obdivuhodný výkon, dokázala smazat ztrátu 17 sekund a dostala se, byť nejtěsnějším rozdílem, na vynikající stříbrnou pozici. Zato bronzový Vladimír Barvík mohl litovat ztráty, kterou si zavinil výletem mimo trať, při němž sestřelil plot. Jeho pozornost na rychlém úseku na okamžik upoutala rádiem řízená helikoptéra s TV kamerou, vznášející se nad horizontem, a plot s vinicí byl naráz nějak blíž….. Byl z toho ale velmi atraktivní televizní záběr…

A za vzpomínku stojí i perlička, jakou se zřejmě nemůže pochlubit žádná jiná tuzemská soutěž: tou jistě je osobní účast aktivního jezdce formule jedna – u jednotlivých hustopečských erzet totiž „inkognito“ přihlížel Polák Robert Kubica, který se mimochodem zná a kamarádí i s Janem Kopeckým, kterého navštívil a povykládal s ním v servisu.

2008
IV. AGROTEC New Holland rally 2008 se konala ve znamení tropického počasí a také stíhací jízdy Romana Kresty za vedoucím Václavem Pechem. Jejich souboj o druhé místo se po odstoupení vedoucího Jana Kopeckého nakonec změnil v souboj o zlato.Z 51 po­sádek na startu nakonec dojela jen polovina. Část posádek havarovala, další část odstoupila převážně pro technické problémy. Takže o část vyřazených se postarala náročná trať a o další technika.

Kresta sice zkracoval Pechův náskok do posledních kilometrů, ale k jeho překonání nakonec chyběly 3,2 sekundy. Nicméně oba jezdci byli v cíli spokojeni. Velmi spokojen mohl být také Jan Jelínek, který jistě nečekal absolutně třetí místo v tak silné konkurenci, jaká se na jih Moravy sjela. Navíc po své koupeli v Českém Krumlově ( po havárii skončil na střeše v potoku ..) spíše potřeboval dojet. Jednalo se o jeho životní úspěch.

Soutěž provázelo tropické počasí, ale celkově se vydařila. Jen na šotolinových úsecích se celkem hodně prášilo. Také diváků přijelo nejméně dvakrát tolik, co v roce předchozím a na některých místech byla trať doslova obsypána spokojenými diváky.

Také lídr šampionátu Roman Kresta dodal, že organizačně a pořadatelsky to byla jednoznačně nejlépe zvládnutá soutěž. Chválil si, že pořadatelé přistupovali k připomínkám jezdců velmi aktivně a snažili se jim vyhovět.
Jezdci se shodli na tom, že trať byla velice technická a těžká, o čemž svědčí i počet posádek v cíli a počet odpadlých vozů. Zatímco Roman Kresta na dotaz, co by ještě zlepšit, navrhoval, že by to chtělo nějaký brod, Jan Jelínek byl naopak spokojen, že svoji krumlovskou koupel nezopakoval, přestože trať několikrát vedla i kolem rybníka.

2009
Agrotec Mogul rally Hustopeče 2009, která našla svůj termín v úvodu června, vévodila po úvodní sekci a nakonec i celkově posádka Roman Kresta – Petr Gross s vozem Peugeot 207 S2000. Na nejbližšího pronásledovatele Václava Pecha s lancerem EVI IX. však měla jen minimální náskok a vyrovnaný boj trval až do posledních kilometrů.

Po závodech mimochodem zástupci pořadatelů Martin Rada a Tomáš Nováček, společně s absolutním vítězem letošního ročníku Romanem Krestou a Annou Procházkovou, 1. náměstkyní hejtmana Jihomoravského kraje, která převzala záštitu nad tímto ročníkem rally, předali dar dětem ze Speciální školy Hustopeče – část výtěžku ze vstupenek ze speciální RZ v areálu BVV, která byla novinkou soutěže. Pořadatelé zde připravili „požadovaný“ ( viz dokonce přání Romana Kresty při předchozím ročníku …) umělý brod, ale nesetkalo se to s kladnými ohlasy od jednotlivých závodníků počínaje právě Krestou. I když jinak brod, vytvořený v jezírku v areálu BVV, byl obsypán fotografy i televizními štáby a také stovkami diváků. A fotografie z něj a záběry se objevily snad ve všech fotogaleriích.

Ředitel školy převzal část výtěžku z vybraného vstupného ve výši 10 000 korun a navíc také poukazy na odběr pohonných hmot ve stejné výši na čerpací stanici fy AGROTEC.„Dar nám udělal velkou radost a stejně tak rádi využijeme poukázky na pohonné hmoty. S dětmi na vozíčcích jezdíme denně naším mikrobusem a za tuto podporu jsme opravdu rádi.“ děkoval ředitel školy PeadDr. Jiří Staněk a pořadatelé slíbili, že tato jejich pomoc nebyla poslední.

Pavel Jelínek
TV Motormix atd.