Na brněnském automotodromu byl prvním závodem zahájen český okruhový šampionát.
Na divizi 4 se zejména v sobotu podepsala termínová kolize se závody středoevropské zóny na Hungaroringu, nicméně i tak se diváci dočkali zajímavých soubojů.
Vozy specifikace DTM se na startovním roštu Jarní ceny objevily jen v případě sobotního a nedělního sprintu. Zatímco Tomáš Kostka usedl za volant vozu Mercedes Benz C, jeho soupeř Michal Matějovský jel s vozem Audi A4 DTM. Výsledek obou závodů vyzněl jasně ve prospěch Kostky. „Stále se s tímto autem učím jezdit. Nejdůležitější bude vyrovnat se s aerodynamickým přítlakem. Musím jet tak rychle, aby na auto působil a já byl díky tomu schopen projíždět rychle zatáčky. Myslím ale, že postupně se zlepšuji,“ uvedl dvakrát druhý Matějovský
Vytrvalostní dvouhodinovka se při absenci vozů DTM stala kořistí mladíků Jakuba Kubase a Marka Frieda, pilotujících americký sedmilitrový vůz Saleen S7R. Kontakt s vedoucím vozem se snažili udržovat Jan a Tomáš Kašpárkovi (Audi TT – R DTM). Problematický průběh zastávky v boxech však střídajícího Tomáše psychicky rozhodil a vůz záhy skončil ve svodidlech. „Hrozně mě to mrzí, závod jsme měli slibně rozjetý,“ hlesl zklamaně mladší sourozenec Jan.
„Po odpadnutí Kašpárkových mi stačilo už jen pravidelně kroužit. Nevěděli jsme, jestli ujedeme celý závod bez výměny pneumatik, ale díky zvolnění tempa se nám to podařilo,“ přiznal usnadněnou úlohu třiadvacetiletý Fried, který řízení přebral od o tři roky mladšího Kubase. V cíli měl Fried radost dvojnásobnou, protože vítězná dvouhodinovka byla jeho zaokrouhleným stým okruhovým závodem v kariéře. „Se závody do vrchu mám dohromady zhruba 150 startů,“ doplnil oslavenec Fried. Společně s kolegou Kubasem urazil během dvou hodin 56 kol, pod šachovnicí stříbrná dvojice Jirko Malchárek – Michal Vorba s vozem Ferrari 430 stihla v cíli o jeden okruh méně.
Už druhým rokem dodávají divizi 3 na dramatičnosti jednoduše vyhlížející italské monoposty Gloria. Na Masarykově okruhu se jich o víkendu sešla téměř kompletní desítka, přičemž jediného rovnocenného soupeře našly glorie ve voze Van Diemen Tomáše Chabra. Vzájemný souboj Jana Skály a Tomáše Chabra vyzněl nerozhodně, v sobotu vyhrál Skála, v neděli Chabr. Další dvě příčky obsadili Ital Giulio Glorioso (syn konstruktéra vozů Gloria) a motokárami odkojená amazonka Gabriela Jílková.
Jarní cena Masarykova okruhu uvedla na českou motoristickou scénu premiéru seriálu European R – Cup, o jehož body usilují jezdci britských sportovních vozů Radical. Formát závodění spiderů s motocyklovými motory Suzuki Hayabusa (v přípravě je i varianta přeplňovaných motorů Ford) tvoří dva separované padesátiminutové bloky proložené povinnou zastávkou v boxu. I když coby host okusil horkou sedačku jednoho z vozů dvojnásobný mistr Evropy trucků David Vršecký, oba zlaté věnce nakonec inkasoval talentovaný mladík Bronislav Formánek z týmu Mičánek Motorsport. „Seriál to nemusí být špatný, ale promotéři by měli na některých věcech ještě zapracovat,“ nechal se slyšet rovněž v radicalu startující Fried.
Slibně zahájený šampionát se nyní přesune na další okruhy, do Brna se vrátí na podzim. A to už by mělo být na trati znovu plno. „Při Podzimní ceně Masarykova okruhu by se situace s malým počtem jezdců už neměla opakovat, podnik je totiž součástí středoevropského šampionátu. To předpokládá účast Slováků, Poláků, Maďarů a Rakušanů,“ řekl na vysvětlenou ředitel Jarní ceny Miroslav Bartoš.
Brněnský jezdec Vladimír Hladík ze stáje TechFuture jel na voze Porsche Carrera GT3 Cup, které už zkoušel v posledním závodě minulé sezony v Brně. Po závodě neskrýval spokojenost. „Je to hodně cenné vítězství a vyjel jsem jej celkem jistě a bez problémů. Ale považuji si i celkového pořadí, vždyť před mnou už byly jen speciály,“ řekl v cíli spokojený Hladík.
„Mým cílem bylo se v Brně rozjet a připravit na úvodní podnik evropského šampionátu FIA GT3, který startuje již nadcházející víkend na portugalském okruhu Algarve, kde budeme startovat s vozem Mercedes-Benz SLS AMG GT3. Myslím si, že se mi to povedlo, a těším se srovnání s evropskou špičkou,“ uvedl Tomáš Kostka, jedoucí s vozem Mercedes Benz AMG DTM.
„Novou Zetčtyřku jsme dostavili krátce před závody, poprvé jela ve čtvrtek. Byla syrová, úvod šampionátu byl tedy vlastně testováním,“ říká Marcel Kusín, šéf a pilot týmu K&K Racing Team. S autem nastoupil do prvního Sprintu i do dvouhodinovky. Delší závod ukončila závada motoru – rozbilo se olejové potrubí motoru. „Je to speciální díl, který jsme neměli s sebou, takže do druhého Sprintu jsem nemohl vyrazit,“ vypráví Kusín. Nebyl z toho ale dvakrát rozmrzelý. Radost mu totiž udělal parádní výkon se starší „emtrojkou“ ve dvouhodinovce. Byl to on, kdo takzvaně udělal závod.
„Myslím, že ačkoli i my jako promotéři se za pochodu učíme, jak závody organizovat, úvodní podnik se povedl. Ukázali jsme, že Radicaly na okruh patří a sluší jim to tu. Divákům jsme určitě taky udělali radost a je to tedy příslib pro příští podnik v Mostě. Budeme doufat, že nás bude zase o něco víc. Děkujeme všem, kteří nás podporují, a zveme je na další závody European R-Cupu,“ zhodnotil brněnskou premiéru Radek Bareš.

Kompletní výsledky Jarní ceny najdete na www.automotodrombrno.cz
Zdroj: Automotodrom Brno / Jaroslav Mareček